Social sömlöshet

Under fredagen i förra veckan (2011-09-23) höll jag och Stefan Olsson från Grayling Malmö samt Rebecka Thörn och Hanne Mannheimer från advokatbyrån Delphi ett föredrag med titeln ”Sociala medier på gott och ont”. Huvudtemat var förhållandet mellan yrkesliv och privatliv och hur dessa två liv tack vare sociala medier blir allt mer integrerade med både positiva och ibland negativa effekter. Vi pratade bland annat om att användningen av sociala nätverk som Facebook har lett till att människor har fått sparken på grund av ogenomtänkta uttalande, men även om de fantastiska möjligheterna att använda medarbetare som ambassadörer för ett företags eller en organisations varumärke. Tack vare Delphi fick vi även möjlighet att diskutera de legala aspekterna av medarbetares agerande i sociala medier. Seminariet var väldigt uppskattat av många av deltagarna och vi kommer att köra en repris redan i slutet av oktober på Ideon i Lund.

Just integritet och vad man kan säga och inte säga på internet och i sociala medier är fortfarande heta ämnen. Inte minst sedan Mark Zuckerberg för en vecka sedan på F8 (Facebooks utvecklarkonferens) avslöjade de nya uppdateringar som kommer att ske inom de närmaste veckorna på Facebook.

Bland annat introduceras Timeline, användarnas nya profilsida, med möjlighet att dela med sig av i stort sett hela sitt liv, från födseln fram till idag. Men den viktigaste förändringen är nog introduktionen Facebooks nya ”Open Graph”, vilket enkelt förklarat ger utvecklare möjligheten att utveckla applikationer som göra att användarna kan dela med sig av sin aktivitet på internet sömlöst via Facebook.

Istället för att behöva trycka på en Like/Gilla-knapp på exempelvis en tidningsartikel, räcker det att du stannar på en viss artikel i 30 sekunder, sedan delar du med dig av att du läst artikeln på Facebook. Detsamma kommer att gälla för många andra sajter och tjänster på Internet. Spotify är det mest tydliga exemplet då musiktjänsten och Facebook kommer att samarbeta allt mer, med effekten att alla nya användare måste ha ett Facebook-konto för att kunna använda Spotify. Aktiviteten dyker sedan upp i ”Tickern” som är en sidokolumn där all aktivitet hos dina vänner dyker upp. Zuckerbergs vision är att skapa ett sömlöst delande av information och vill ta social nätverkande på internet till en helt ny nivå. Social media examiner ger en enkel genomgång av de viktigaste förändringarna.

Reaktioner har inte låtit vänta på sig och många människor är irriterade och oroliga över förändringarna. Grupper på Facebook som kräver att Facebook slutar ändra gränssnittet har startats och ett allmänt missnöje brer ut sig bland användarna. Det här är dock inget nytt och klagomål har kommit på i stort sett alla förändringar som Facebook gjort under åren. Det återstår att se om människor kommer att lämna nätverket som länkar samman 800 miljoner användare världen över. Tendensen är dock att användarna vänjer sig efter ett tag och klagar inte förrän nästa uppdatering.

Det är en intressant tid vi lever i och troligtvis kommer vårt beteende på internet förändras mer och mer ju längre tiden går och ju mer sociala verktygen blir desto mer sociala kommer vi själva att bli. Men med alla möjligheter kommer även risker. När vi sätten att dela med oss av information och aktivitet på internet ökar, ökar dessutom riskerna att vi delar med oss av något vi inte vill dela med oss av. Brian Solis diskuterar just detta i relation till Facebooks uppdateringar och citerar författaren Gabriel García Márquez: Alla människor har tre liv: ”Ett officiellt, ett privat och ett hemligt”.

De flesta skulle nog hålla med om detta och det är troligtvis många som inte delar Mark Zuckerbergs vision om det fantastiska i att dela med sig av hela sitt liv via Facebook. Det kommer vi troligtvis inte göra heller, men vad vi kommer att behöva göra är att i större utsträckning behärska verktygen som vi använder varje dag. De flesta vill nog behålla uppdelningen mellan sitt officiella, privata och hemliga liv. Sociala medier har gjort att distinktionen mellan dessa liv inte är lika enkel att upprätthålla.

Under Graylings och Delphis föreläsning i fredags talade jag om en brist på mognad gällande människor användande av sociala medier. Poängen är att människor på grund av den snabba utvecklingen inte fullt ut har hunnit lära sig att behärska sin egen digitala närvaro. Inte bara gällande säkerhetsinställningar på Facebook utan även gällande eftertanke kring potentiella konsekvenser av sitt delande. Att Facebook dessutom introducerar ett gränssnitt för mer eller mindre sömlös delning gör inte att inlärningskurvan blir brantare.

Slutsatserna man kan dra kring dagens snabba utveckling är att vi användare kommer ju längre tiden går att bli bättre på att hantera vår digitala närvaro, men vägen dit kommer troligtvis att kantas av en del misstag och klavertramp. Frågan är bara om framtiden innebär större tolerans kring öppenhet eller om vi som människor kommer att bli bättre på att slipa vårt personliga varumärke med konsekvensen att vi blir mindre personliga.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...